Het intrigerende verhaal van de muzikale Joodse familie Stoppelman, die voor de Tweede Wereldoorlog als muziekgezelschap op vele bruiloften en partijen speelde, verteld door Beno Hofman. Hofman geeft ons daarmee inzicht in de rijke en bijzondere Joodse cultuur in de Veenkoloniën in de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog.
Deze muzikale en verhalende expositie over de familie Stoppelman wordt omlijst met beeldende liedjes van Bert Hadders, opzwepende klezmermuziek van arrangeur Tim Nobel, uitgevoerd door het veelgevraagde ‘Bolotny Trio’, het mooie stemgeluid van mezzosopraan Hanneke Tichelaar en gelieerde klassieke werken door het 75-koppige orkest van de Veenkoloniën, het VKSO, o.l.v. dirigent Lubertus Leutscher.
Een bijzondere compositie in deze reeks voorstellingen is ‘Machmes Wos’ dat in 1996 werd gecomponeerd voor de speelfilm ‘For My Baby’, een prachtig lied, getoonzet door componist Louis Andriessen (wereldpremière van een nieuwe bewerking) en in 2019 op verzoek van Andriessen en Torenbos bewerkt door Bob Zimmerman voor zowel groot orkest als voor kleine bezetting.
Dit ‘Machmes Wos’ vormt tevens de rode draad in de herdenkingsvoorstelling* die samen met de Stichting Narare en ROODPALEIS o.l.v. Betsy Torenbos in Westerbork zal worden uitgevoerd.
Een expositie over de Joodse cultuur in de Veenkoloniën maakt deel uit van dit bijzondere project. De expositie geeft een fascinerend beeld van het vooroorlogse Joodse muzikale leven in de Groningse en Drentse Veenkoloniën en Kamp Westerbork tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De expositie is samengesteld door Beno Hofman en vormgever Elzo Hofman, in samenwerking met Het Veenkoloniaal Museum en Herinneringscentrum Kamp Westerbork, dat te zien was vanaf 21 december 2018 in het Veenkoloniaal Museum in Veendam en op zondag 6 januari officieel werd geopend.
Meer informatie op: VKSO